Osobní asistence

Informace o službě

Poskytování služby osobní asistence Spolkem Trend vozíčkářů má již od roku 1994 letitou tradici. Osobní asistence byla první služba, kterou organizace poskytovala těžce tělesně postiženým spoluobčanům a byla také základním prvkem myšlenky ke vzniku samotného Spolku.  

Osobní asistence také slouží k odlehčení rodinným příslušníkům od celodenní, nepřetržité a náročné péče o těžce zdravotně postiženého člověk. Pro samotného uživatele může znamenat pocit nezávislosti na svých blízkých a schopnost žít ve vlastní samostatné domácnosti. Mladí lidé zase na chvíli „uniknou“ z dosahu rodičů a stráví určitý čas mezi svými vrstevníky.

Osobní asistence je komplex služeb, jejichž cílem je pomoci člověku se zdravotním postižením zvládnout prostřednictvím osobního asistenta ty úkony, které by dělal sám, kdyby neměl postižení. Základním principem osobní asistence je, že průběh i obsah služeb si určuje uživatel sám.

Osobní asistence je terénní a aktivizační služba, která má uživatele podněcovat k aktivnímu řešení své situace, má být podporou při využívání všech dalších dostupných veřejných služeb.

Osobní asistent nedělá věci, které se uživateli dělat nechtějí nebo o kterých je přesvědčen, že na ně nemá schopnosti. Asistent dělá pouze ty úkony, které uživatel nezvládne sám v důsledku svého handicapu a které by dělal, kdyby handicap neměl.

Osobní asistence je podpořena z dotací Olomouckého kraje a Magistrátu města Olomouce. Také funguje díky sponzorům a dárcům za jejich podporu.

Cíl a poslání

Poslání služby

Posláním sociální služby osobní asistence Spolku Trend vozíčkářů Olomouc je umožnit lidem se zdravotním postižením a případně v kombinaci s jiným typem postižení, žít běžným způsobem života a využívat plně možností jako ostatní členové společnosti. Dále jim pomáhat při uplatňování vlastní vůle a rozhodování o způsobu a směřování svého života. Služba osobní asistence je poskytována v Olomouckém regionu, dle možností a kapacit organizace také v přilehlých oblastech Olomouce. 

Cíl služby

Cíl služby osobní asistence je umožnit člověku se zdravotním postižením, případně v kombinaci s jiným typem postižení, být v co největší možné míře soběstačným, samostatným, zodpovědným za svůj život, nezávislým na svých blízkých a udržovat uspokojivý společenský kontakt. Uživatel je dle svých individuálních možností uschopněn zajistit si s pomocí osobního asistenta své životní potřeby, například osobní hygienu, domácnost, orientaci doma i venku, zvládne si vyřídit běžné záležitosti, zapojí se do společenských akcí apod. 

Cílová skupina

Cílovou skupinu služby osobní asistence poskytovanou spolkem Trend vozíčkářů tvoří osoby se zdravotním postižením splňující tato kritéria

osoby s tělesným postižením (příp. s kombinovaným postižením) starší 15ti let, které si nejsou schopny zajistit své potřeby bez pomoci druhé osoby

služby neposkytujeme lidem s těžkým mentálním postižením, lidem s duševním onemocněním vyžadujícím akutní psychiatrickou péči, neslyšícím nebo hluchoslepým a lidem s agresivním chováním

Zásady poskytování služby.

Nezávislost

Služba OA podporuje uživatele v dosažení co největší nezávislosti dle jeho individuálních potřeb a možností (např. na pomoci své rodiny, přátelích, sousedech);

na pomoci své rodiny, přátel a sousedů, dosažení soběstačnosti skrze asistenci

Diskrétnost

sociální pracovníci organizace, osobní asistenti dodržují mlčenlivost, nesdělují třetí osobě osobní údaje ani další skutečnosti týkající se uživatele služby (např. životní styl, návyky a osobní zvyklosti uživatele), respektuje a chrání soukromí uživatele (bez vědomí uživatele nevstupuje do místnosti, nemanipuluje s jeho osobními věcmi);

mlčenlivost, respekt a ochrana osobních údajů a soukromí uživatele

Respektování a ochrana lidské důstojnosti a lidských práv

uživatel i pracovníci organizace vzájemně akceptují své schopnosti, možnosti a dovednosti;

pracovníci respektují a dbají na dodržování práv uživatelů, respektují právo uživatele na informace, právo na vyjádření svých individuálních potřeb, přání, názorů, postojů a rozhodnutí a další;

vzájemná úcta ke vlastním schopnostem, možnostem a dovednostem, aktivní dodržování lidských práv

Transparentnost

uživateli jsou dostupné informace o poskytování a průběhu služby a osobách, které se na ní podílí v rámci metodiky služby, která je k dispozici k nahlédnutí v kanceláři služby;

dostupné jasné informace o průběhu služby a asistentech, vždy v pátek jsou dohodnuty rozvrhy asistence na další týden

Dosažitelnost služeb 

služba OA je uživatelům dostupná místně, architektonicky, časově;

služba je dobře dostupná MHD, budova je bezbariérová a v úředních hodinách je přítomen, alespoň jeden sociální pracovník

Individuální a partnerský přístup k uživatelům

aktivní přístup uživatelů – základní zásadou osobní asistence je, že průběh, obsah a místo poskytované služby si určuje uživatel sám (nebo jeho zastupující osoba) dle svých individuálních potřeb;

pracovníci organizace a uživatel služby jsou v rovnocenném partnerském vztahu;

Pracovníci a uživatelé jsou v rovnocenném vztahu, uživatel si určuje sám, dle náplně a svých potřeb, jak bude asistence vypadat

Respektování autonomie uživatele, jeho schopností a dovedností

pracovníci respektují jedinečnost každého uživatele, jeho vlastní životní rytmus, individuální potřeby a zájmy, jeho  vůli a specifické schopnosti a dovednosti;

Pracovníci uznávají jedinečnost, specifické potřeby, vůli a zájmy uživatele

Podpora uživatele

sociální pracovníci organizace pomáhají uživatelům při plánování služby a poskytují jim potřebnou radu a podporu;

služba osobní asistence podporuje uživatele k využívání všech dostupných veřejných služeb; 

Sociální pracovníci pomáhají uživatelům při plánování služby a poskytují základní poradenství, případně můžeme nabídnout samostatnou poradnu nebo další veřejné služby

Smlouva

Smlouvu o poskytnutí služby osobní asistence podepisujeme s každým uživatelem, dle zákona o sociálních službách.

Smlouva upravuje podmínky poskytování služby a vztah mezi organizací a uživatelem. Její součástí je příloha, kde si uživatel stanoví náplň služby dle svých individuálních potřeb.

Počítáme s tím, že se potřeby uživatelů v průběhu času mohou měnit a proto je možné smlouvu a náplň asistence měnit skrze dodatky.

Smlouvu uzavíráme na dobu určitou nebo neurčitou a platí od okamžiku podpisu oběma stranami. Smlouva na dobu určitou nabízí pomoc těm, kteří se rozhodnou využít naši službu jednorázově nebo na omezenou dobu. V ostatních případech se uzavírá Smlouva na dobu neurčitou, kterou lze ukončit dohodou nebo dle daných výpovědních důvodů.

Než podepíšeme smlouvu, seznámíme uživatele se všemi podmínkami, právy i povinnostmi vyplývajícím ze smlouvy. Probereme také pravidla, ceník služby a možnost podání připomínek či stížností.

V dokumentech na této stránce můžete najít vzor smlouvy i přílohy.

Náplň služby

Služba je poskytována dle zákona č. 108/2006, o sociálních službách § 39 a dle vyhlášky 505/2006 Sb., kterou se provádí některá ustanovení zákona o sociálních službách § 5.

V rámci osobní asistence může využít uživatel službu v rozsahu níže uvedených základních činností

  1. pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
    • pomoc a podpora při podávání jídla a pití,
    • pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek,
    • pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním i vnějším prostoru,
    • pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík,
  2. pomoc při osobní hygieně
    • pomoc při úkonech osobní hygieny,
    • pomoc při použití WC,
  3. pomoc při zajištění stravy
    • pomoc při přípravě jídla a pití,
  4. pomoc při zajištění chodu domácnosti
    • pomoc s úklidem a údržbou domácnosti a osobních věcí,
    • nákupy a běžné pochůzky,
  5. výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
    • pomoc a podpora rodině v péči o dítě,
    • pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob,
    • pomoc s nácvikem a upevňováním motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností,
  6. zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
    • doprovázení do školy, školského zařízení, zaměstnání, k lékaři, na zájmové a volnočasové aktivity, na orgány veřejné moci a instituce poskytující veřejné služby a doprovázení zpět,
  7. pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
    • pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů,
    • pomoc při vyřizování běžných záležitostí.

Provozujeme také krizovou službu osobní asistence. Nepřetržitě, po 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, drží vyškolený pracovník osobní asistence pohotovostní mobil, a pokud se uživatel dostane do situace, kdy by mu hrozilo ohrožení zdraví či života, může zavolat na tel. číslo 775 974 455. Krizový pracovník mu zajistí odpovídající pomoc anebo přijde osobně. Tato služba je určena jen pro krizové situace, kdy například uživatel spadne při přesunu z vozíku nebo mu nepřijde asistent na pomoc se životně důležitým úkonem.

Fakultativní služba krizové asistence je určena pouze pro uživatele osobní asistence, kteří mají uzavřenou Smlouvu o poskytnutí služby. 

Cena za krizovou asistenci je stanovena v platném ceníku.

Ceník služeb OA

Ceník služby osobní asistence
poskytované Spolkem Trend vozíčkářů Olomouc

platnost od: 1.3.2013

(Rozhodnutí představenstva č. 2/2012, ze dne 7.12.2012)

Povinná finanční spoluúčast na službách osobní asistence (dále jen OA) poskytovaných Trendem vozíčkářů je stanovena v souladu se zákonem 108/2006 Sb., o sociálních službách.

1 hod OA - základních činností 90,-
1 hod OA - fakultativních činností 120,-
krizová OA:
výjezd
+ skutečně spotřebovaný čas při výkonu krizové OA

100,-
+ 120,-/h

Každá 20. využitá hodina osobní asistence za 90,-Kč je zdarma a nebude uživateli účtována.

Na základě počtu odebraných hodin je vystavena faktura, která je zaslána uživateli.  Služby OA uživatel hradí pravidelně (měsíčně) - v termínu splatnosti uvedeném na faktuře.

Osobní asistence

Romana Kurucová

Tel.: 582 777 707
Mob.: 734 236 589

asistence@trendvozickaru.cz

Vedoucí osobní asistence

Jana Měrková

Tel.: 582 777 707
Mob.: 734 236 589

asistence@trendvozickaru.cz

Osobní asistence

Jana Děkanová

Tel.: 582 777 707
Mob.: 734 236 589

asistence@trendvozickaru.cz


Úřední hodiny

Pondělí 8 - 12h 13 - 17h
Čtvrtek 9 - 12h 13 - 17h

V rámci úředních hodin zastihnete jednoho z pracovníků v kanceláři, jednání mimo uvedenou dobu je možné sjednat telefonicky nebo emailem.


Adresa

Spolek Trend vozíčkářů Olomouc
Osobní Asistence
Lužická 7
779 00  Olomouc